Trygghet = skatt? Svar till Lars

Om trygghet vore att politiker gör dina val, låt dem välja mer åt dig. Om trygghet är att låta saker vara skattefinansierade., låt fler saker skattefinansieras.

För mig blir det istället otryggare att låta politiker bestämma mer över mig och vår vardag. Vi måste ändå betänka vilka dessa personer är. Mona Sahlin som inte klarar av att sköta sin egen ekonomi. Gudrun Schyman som är alkolist. Bo Ringholm som inte ärlig förrän han lagt på telefonluren. Borgerliga politiker som inte klarar av att hålla sig till sanningen om tv-licenser eller svartjobb. Är det bättre att dessa att styra vår vardag än vi själva?

Om en VD i ett företag skulle bli påkommen med att ha två agendor, en officiell och en inofficiell. Eller att VD:n fifflade med kvitton skulle han eller hon inte ha jobbet kvar nästa dag. I ovanstående fall med politikerna sitter de oförtrutet kvar utan möjlighet för folk att rösta bort dem. Politikens egna valsystem väljer ut kandidaterna till dig och de blir kvar år efter år. Visst skall vi förlåta, men om vi skall ha trovärdiga skatter måste också de som skall förvalta våra medel vara trovärdiga.

Politikerna är inte mer kompetenta än du och jag. Pengarna de hanterar kommer av folks arbete. I Sverige motsvarar skattetrycket nästan 70%. Behöver politikerna mer pengar för finansiera något av sina påhitt höjer de skatten igen. Biltullarna skall tex finansiera utbyggnaden av kollektivtrafiken. De har istället kommit att bli IBMs kassako. Nu skall obligatoriska a-kassepengar finansiera ett annat misslyckat system. Tro inte att det lyckas heller. Detta är inget annat en svindleri på hög nivå.

Jag vidhåller att med nuvarande system så är skatt fortfarande stöld.





Kommentarer
Postat av: Lars

Som jag har nämnt i tidigare inlägg anser jag att vi har ett kollektivt ansvar för en grundtrygghet för alla människor. FN beskriver rätten att kunna tillgodose grundläggande behov som t ex skola och vård. Jag (och FN) anser att det är staten som är ansvarig för att se till att ALLA människor får sina grundläggande behov tillfredsställda. Tycker du att alla som delar FNs värderingar kring mänskliga rättigheter är kommunister? Intressant världsbild du har.

Vill du veta vad trygghet är för mig, så läs mina inlägg (igen?).
Skatt är stöld (mitt andra inlägg)
Hög skatt = Hög kvalitet? Till Lars (mitt andra inlägg)

Att våra politiker inte är felfria kan beror på att de är människor som du och jag (Det är sant!). Kan du ge ett exempel på en yrkesgrupp som blir hårdare granskad än våra politiker idag. Jag har aldrig hört talas om en VD som måste avgå för att han har använt företagskortet till ett privat inköp av en Toblerone, har du?

2008-05-20 @ 08:38:39
Postat av: Till Lars

Ansvaret för att alla ska få en fundläggande vård och skola kan säkert ligga hos staten. Däremot skall utförare och beställare inte vara samma. Och i vård/skola behöver inte ens staten vara beställare utan kan bara stå för lagstiftning och grundläggande skydd. FNs värderingar köper jag direkt och för mig är de inte ens politiska.

För övrigt tror jag inte att kommunism och mänskliga rättigheter går att förena.


VD.ar avgår hela tiden av olika anledningar. Framförallt för att de inte är kompetenta eller för att de gör felaktigheter. Som kund kan jag välja att inte handla av de företag som har en VD vars livstil inte tilltalar mig. Däremot blir alternativet i politiken att inte rösta. Något som skulle kännas mindre bra, men kanske blir följden av det politiska klimat om råder. Alltså påverkas ännu en gång inte de ansvariga för sina handlingar utan går fria.

2008-05-20 @ 10:04:29
Postat av: Indoktrinerad

Den som köpt en Toblerone på kort är för övrigt en av våra två statsministerkandidater i nästa val. Mona Sahlin. Hennes trovärdighet sjönk nog inte bara på grund av det inköpet utan på en del andra handlingar och räkningar som inte betalats.

2008-05-20 @ 10:08:36
Postat av: Lars

I Vilket land bor du i? I Sverige så är det landsting och kommun som ansvarar för skola och vård. Kommun och lansting har skyldigheter att leverera enligt vad som beslutas av Sveriges riksdag. Staten står för lagstiftning, men det är kommuner och landsting som bedriver eller beställer verksamheten och har ansvar för att finansiera den.

2008-05-20 @ 15:20:31
Postat av: Indoktrinerad

Givetvis vet jag att det är kommunerna som står för skolan och att sjukvården sköts av landstinget. Du väljer att förstå mig fel.
Om kommunen är beställare av skolan - skall de ej i möjligaste mån vara utförare. Det skall vara olika utförare och beställare. Detta är en viktig princip för att få bättre utförda tjänster för våra skattemedel. Det samma gäller sjukvården för landstinget. Landstinget kan fö avskaffas.

Några frågor:
1. Är du politiskt aktiv Lars? Det verkar så för du svarar aldrig på frågor och kommer aldrig med nya ideer.

2. Är du stolt att vi har Mona Sahlin som statministerkandidat, eller skäms du som jag?

3. Anser du att kommunism och mänskliga rättigheter går att förena?

Vågar du svara, Lars. Jag ger mina lösningar hela tiden, men du försvarar bara befintligt system.

2008-05-20 @ 16:19:12
Postat av: lars

Är det bara en fråga om att skilja mellan utföraren och beställaren, så är det redan så i dag. Staten är "beställaren" som ställer krav på vilken standard skola och sjukvård skall ha. Kommun och landsting är de som utför eller köper upp tjänsterna. Är du inte nöjd med vad landstinget och kommunen levererar så kan du vända dig till staten. Och genom fritt val kan du som medborgare välja mellan en friskola eller en kommunal skola. Så länge det finns folk som väljer kommunal skola så finns det uppenbart en marknad för kommunala skolor, de kan tydligen i vissa kommuner hävda sig mot friskolorna. I somliga kommuner har de kommunala skolorna försvunnit genom medborgarnas aktiva val. Ansvarsfördelningen är följande. Staten sätter upp vilka mål verksamheten ska uppfylla, landsting och kommun är skyldiga att se till att verksamheten bedrivs enligt det avtal vi har mellan stat och medborgare. Driften kan både skötas av kommunen eller privata aktörer, det är vi medborgare som väljer vilket vi föredrar.

Svar på frågor:
1. Nej! Jag är inte politiskt aktiv och har aldrig varit politiskt aktiv.
2. Jag kan inte säga att jag skäms över politiker i allmänhet mer än vad jag skäms över svenska rörmokare, restaurangägare, poliser, läkare eller för den delen någon annan yrkesgrupp. Jag tror att politiker varken har högre eller lägre moral än genomsnittsvensken. Däremot kan jag skämmas över kollektivet svenska folket som helhet, när det röstas fram populistiska och främlingsfientliga partier. Lyckligtvis så inser jag snabbt att det bottnar i bristande kunskaper och frustration, något som ökad solidaritet i samhället råder bot på.
3. Teoretiskt ser jag ingen motsägelse mellan mänskliga rättigheter och kommunism, i praktiken har jag inte sett något exempel som har lyckats att förena dem. Men vi behöver bara gå ca 100 år tillbaka i tiden, så fanns det inga exempel att kapitalismen gick att förena med dagens mänskliga rättigheter heller. Men vill du veta om jag är kommunist, så är svaret nej, det är jag inte.

Bara för att du har en ide betyder det inte att det är en lösning. Vill du få dina "nya" ideer daterade, så är de lika gamla som livet på jorden. Att alla genom fria val kan skapa egna förutsättningar i livet, ett Darwinistikt samhälle är inte särskilt nytänkande. Däremot är min linje pinfärsk jämfört med dina ideer. Filosofin grundlades för drygt 200 år sedan och har utvecklats konstant sedan dess. Vill du vrida tillbaka klockan 350 miljoner år? Eller vill du vara med att bygga vidare på ett solidariskt samhälle där vi tar ansvar för varandra?

2008-05-21 @ 08:29:36
Postat av: lars

Angående inlägget om Mona Sahlin: Så, du tycker även att det skulle vara rätt att säga upp en chef på ett företag, för att han/hon t ex inte betalat sina barns dagisavgift i tid?

Tycker du att man ska införa personval istället, så man får möjligheten att bestämma vem man vill ha på statsministerposten? I så fall, skulle du då vilja införa en straffavgifter för alla väljare när vi har valt en kandidat som inte sköter sitt jobb tillfredställande, dvs inte infriar sina vallöften? T ex en månadslön / år kandidaten har suttit vid makten dras från vårt konto, eller kommer vi aldrig ta ett ansvar som väljare?

2008-05-21 @ 08:37:00
Postat av: Till Lars

Givetvis tycker jag att "Mona Sahlin"-affären bar ett löjes skimmer över sig. Hon "åkte" för att några i de egna leden inte trodde hon var duglig. De gav pressen material för att göra hennes resa kort. Däremot har hon vid flertalet tillfällen visat att hon har svårt att få enkla saker i livet att fungera. Alltså inget statsministerämne.

Straffavgiften finns indirekt redan, då vår skatt höjs hela tiden eller inte sänks. Tyvärr belastar den kostnaden (skatten) även de som inte röstar.

Personval ja.

2008-05-21 @ 12:59:46
Postat av: Till Lars

Jag bekänner mig inte till någon ideologi, men de ideer som vi alla förespråkar har nog funnits länge. Vad är det för ideer som bara funnit i 200år? För mig framstår du som en "betongsosse" eller en konservativ moderat (en bevarare).

2008-05-21 @ 13:13:04
Postat av: lars

Jag tänker på tiden då tankarna kring frihet, jämlikhet och broderskap grundlades. Den franska revolutionen tillsammans med det amerikanska frihetskriget lade grunden för den demokratiska utvecklingen i västvärlden. Införandet av ett system med maktdelning, mellan lagstiftande, dömande och verkställande makten. Under denna tid kommer första formulerandet av grundläggande, allmänna, individuella rättigheter som har varit en viktig del i arbetet med FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna.

2008-05-21 @ 14:26:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0